درس خواندن ساده

صفحه اصلی » کمک به درس خواندن » درس خواندن ساده

شیوه درس خواندن ساده

سلام شیوه‎‌‌ی درس خواندن ساده‌ای و مطمئنم خیلی راحت تر از درس خوندن های طولانیه. اون روش در ۴ مرحله این است:

۱- ابتدا به کل درس یه نگاه می کنیم (مثلا سر تیتر ها، فهرست مطالب، بند های آغازین، عکس ها و چیز هایی که در یک نگاه اطلاعات مهمی بدهند) و یک نقشه ی حدودی از درس برای خودمان می‌سازیم.

۱ پلاس ( یادآوری ) – اگر دیدیم چیزی مربوط به سال های قبل را مشکل داریم ابتدا آن را مرور می کنیم که در ادامه درس راکامل بفهمم. ( این بخش واقعا به دادم رسیده  (:  )

۲- هر بخش را به طور عمیق و مفهمی مطالعه می‌کنم به طوری که بتوانم به سوال های زیر (یا هر سوالی که فکر می کنیدبرای فهم کامل درس نیاز دارید) پاسخ بدهم:

برای درس های مفهومی:

الف) این فرمول یا مطلب کجا استفاده می شود؟ یا چه پیش نیازی دارد ؟

ب) مسیر حل توسط این فرمول یا مطلب چگونه است؟ و اگر تونستم به این سوال هم پاسخ می دهم که چرا این مسیر به این شکل است؟ و یا در واقع آن را برای خودم اثبات می کنم، این کار به فهم مطلب کمک بسیار می کند.

ج) نتیجه‌ی استفاده از این فرمول یا مطلب چیست؟ یا بعد از این من چه اطلاعاتی به دست میارم و چه کمکی به حل سوالم می‌کند؟

د) چه راه‌های دیگری برای حل این سوال وجود دارد و من چرا اینجا از این راه استفاده می کنم؟

برای درس های حفظی:

الف) این بخش راجع به چیست؟ یا چه کلیدواژه هایی دارد؟

ب) نقشه‌ی ذهنی این مطلب چگونه است؟ (در واقع مطلب را بخش بخش می کنم)

ج) عبارت‌های شبیه به هم کدام هستند؟

د) سوال های مهم دراین مطلب چیست؟

ه) سپس مطلب را با جزئیات حفظ می‌کنم.

۳- سپس در هر درس مطالبی که شبیه هم هستند را با هم مقایسه می کنم تا بدانم هر کدام چه فرقی با دیگری دارند و کجاباید از کدام استفاده کرد. (در درس های مفهومی بیشتر می شود شیوه‌های حل سوال و در درس های حفظی می شود مطالبی با سوال و جواب‌های مشابه و نزدیک به هم)

۴- در مرحله‌ی آخر کارهایی می‌کنم که مطمئن بشم که مطلب را خوب یاد گرفته‌ام. (البته که همه‌ی این ها نیاز نیست هرجا تسلط کامل در خود حس کردید بس است و من مخالف وقت زیاد پای مثال و تست گذاشتن هستم)

مثل :

الف) حل سه چهار تا مثال ها و تست های انتخابی برای هر مبحث که تمام درس را پوشش بدهند.

ب) درس دادن به خودم یا یک همکلاسی (این کار باعث می‌شود تمام مطلب برایت مرور شود و سوالاتی که بهش فکرنکرده بودی برایت آشکار شود، همچنین تسلط شما نسبت به کل مطلب و درس‌های پیش نیازش بیشتر می‌شود)

ج) نقشه‌ی ذهنی را یا از جایی می گیرم یا درست می‌کنم (نقشه ی ذهنی یعنی درس را نمودار نمودار و بخش بخش جدا کنی و در واقع یک چیزی شبیه نمودار درختی برایش بکشی که شامل مطالب مهم و سرتیترها و انواع راه حل‌ها ونکات مختلف شود و شما با نگاه به نقشه ذهنی خودتان در یک صفحه کل درس را به یاد بیاورید.)

این کار در ابتدا برای هر درس یک مقدار زمان می‌گیرد که در ازای آن مقدار کم زمان حداقل من خودم دیگر برای کل سال مشکلی ندارم. شاید نیاز باشد برای فهم یک مطلب چند روز در ذهنتان به آن فکر کنید تا راه حل و جواب درست به ذهنتان برسد، اشکالی ندارد به خودتان سخت نگیرید، برای فهمیدن کامل درس بخوانید تا ببینید نمره هم همراهش به راحتی می‌آید، ترجیحا از توضیحات معلم نهایت استفاده را برای فهم سوالات و درک کامل مطلب استفاده کنید که بخش دو دیگربرایتان خیلی طول نکشد. انشاالله برایتان مفید باشد. به امید موفقیت شما.

نویسنده: علی مشفقی

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید